مقاله در باره شرح حدیث من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتته جاهلیه

مهدویت

بسم الله الرحمن الرحیم

اول از اینکه این مقاله رادر این وبلاگ قرار بدم چند نکته را خدمت خوانندگان عزیز و گرامی برسانم:

این مقاله با توجه به منابع برادران اهل سنت و اهل تشیع و به دور از هرگونه تعصبات نوشته شده است

و همچنین چون این مقاله توسط خودم نوشته شده است تکثیر با ذکر منبع هیچگونه اشکالی ندارد ولی بدون ذکر منبع شرعا حرام می باشد.

 

بسم تعالی

 قال رسول اللهصل الله علیه و اله: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة»[1]؛ هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت، مرده است.

معرفت نسبت به امام

نماز و روزه و تمام عبادات، بدون پذیرش ولایت امیرالمومنین علیعلیه السلام، مقبول درگاه احدیت نیست و شرط قبولی عبادات و اعمالمان، امضا و تائید شدنش توسط اهل­بیتعلیهم­السلام است. بدون آن امضا و تائید، عباداتمان مانند چک بی­امضایی می­مانند که میلیاردها مبلغ دارد ولی چون زیر آن چک، امضایی نیست، نمی­توانیم از موجودیش استفاده کنیم.

          به منکر علی بگو نماز خود رها کند                نماز بی ولای اوعبادتیست بی وضو

اگر ولایت امیرالمومنین علیعلیه­السلام هم را پذیرفتیم ولی نسبت به امام زمانمان معرفتی پیدا نکردیم، این پذیرش ولایت نیز فایده­ای ندارد. مهمترین سند این گفته حدیث نبی مکرم اسلامصلوات الله علیه و اله هست که توسط اهل تشیع و اهل سنت نقل شده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه»؛ پس علاوه بر قبول ولایت امیرالمومنین علیعلیه السلام، باید نسبت به امام زمان خودمان نیز معرفت و شناخت داشته باشیم.

امام زمان کیست؟

اهل تشیع در این باره می­گویند: منظور از امام زمان در این حدیث، همان دوازده تن امامانی هستند که پیامبر اکرمصل الله علیه و اله در خطابه غدیرشان از آن­ها نام برده­اند.

اهل سنت در این باره می­گویند: منظور از امام زمان، سلطان و زمامدار هر عصریست؛ چه ظالم باشد و چه عادل. این سخن اهل سنت را عقل تایید نمی­کند؛ چون شناختن سلطان ظالم، هیچ تاثیری در ایمان و اعتقاد مردم ندارد، چه برسد به اینکه فردی که نسبت به او معرفت پیدا نکند مرگش، به مرگ دوران جاهلیت باشد.

عده­ای دیگر از اهل سنت می­گویند: منظور از امام زمان، در این حدیث، همان قرآن است. پاسخ این حرف ایشان هم این است که: قرآن برای تمام زمان­هاست و گذشت زمان، تغییری در آن پدید نمی­آورد تا هر قرآنی، امام زمان مردم زمان خود باشد. در ضمن اگر در این نظر، منظور از معرفت، شناختن کلمات و آیات قرآن باشد، در هر عصری، افراد زیادی از مسلمانان هستند که سواد خواندن و نوشتن ندارند، حال باید بگوییم آنان که نمی­توانند، بخوانند و بنویسند در هنگام مرگ به مرگ جاهلیت می­میرند؟!![2] و این حرفی است که عقل سلیم و وجدان بیدار آن را قبول نمی­کند.

منظور از «مات میتة جاهلیة» چیست؟

منظور مرگی است که همراه با کفر و نفاق و ظلالت باشد و سند این سخن روایت زیر است:

«أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ الْفُضَيْلِ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاللَّهِعلیه­السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِصلی­الله... مَنْ مَاتَ لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً قَالَ نَعَمْ قُلْتُ جَاهِلِيَّةً جَهْلَاءَ أَوْ جَاهِلِيَّةً لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ قَالَ جَاهِلِيَّةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلَال»[3]ٍ.

حارث ابن مغیرة می­گوید: از امام صادق­علیه­السلام پرسیدم آیا رسول اللهصل­الله­علیه­و­آله فرموده­اند: هرکس بمیرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؟ امام صادق­علیه­السلام فرمود: بله، گفتم: منظور از جاهلیت، جاهلیت قبل از اسلام است و یا جاهلیت نشناختن امام؟ حضرت فرمودند: جاهلیت کفار و منافقین و گمراهان است.

پس طبق این حدیث و روایات دیگر، منظور جاهلیت مطلق بوده و جهالت نسبت به امام مساوی با گمراهی در تمامی عرصه­ های دینی است.

 

 ظهور بسیار نزدیک است

 

 

 

 

 



[1] . اصول کافی(ترجمه مصطفوی)،ج1،ص131.بحارالانوار،ج23،ص77.صحیح بخاری،ج5،ص13.صحیح مسلم،ج6،ص21و22

[2] . اصول کافی(ترجمه مصطفوی)،ج1،ص 131.

[3] . الکافی،ج1،ص377.

 




نوشته شده در دو شنبه 1 آبان 1391ساعت 21:7 توسط سجاد| |
برچسب ها: مقاله ای درباره شرح حدیث من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتته جاهلیه

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin